Серпнева конференція педагогічних працівників
30 серпня відбулась конференція педагогічних працівників «Організація освітнього процесу в закладах освіти Вільнянської міської територіальної громади в умовах воєнного стану в 2021/2022 навчальному році та у новому 2022/2023 навчальному році».
24 червня 2022 року під час засідання Уряду було ухвалено постанову Кабінету Міністрів України «Про початок навчального року під час дії воєнного стану в Україні». Традиційно навчання в закладах освіти розпочнеться в День знань — 1 вересня. Освітній процес у школах триватиме до 30 червня 2023 року.
Новий 2022/2023 навчальний рік розпочинається в умовах війни, у часи, коли Україна вистояла у протистоянні з однією з найпотужніших армій світу, заплативши за це тисячами людських життів, втративши частину своєї території. Тому логічно на першому уроці нового навчального року поговорити про витоки незламності українського народу, причетності до цього учнів і про наші спільні завдання на шляху наближення перемоги.
Перший урок патріотичності буде проведено за темою: «Ми Українці! Честь і слава Незламним!».
У закладах освіти щоденно о 9 годині 00 хвилин має проводитись загальнонаціональна хвилина мовчання за співвітчизниками, загиблими внаслідок зброи?ноі? агресіі? росіи?ськоі? федераціі? проти Украі?ни. Тривалість та структура навчального року визначатиметься закладом освіти з урахуванням навчального часу на проведення державної підсумкової атестації, навчальної практики, додаткових консультацій для усунення прогалин у навчанні тощо. Орієнтовно навчальні заняття закінчаться 8 червня 2023 року.
У закладах дошкільної освіти для забезпечення необхідних умов функціонування і збереження чисельності працівників освітній процес було організовано у дистанційній формі (педагогічна підтримка сімей).
Крім того, керуючись листом Департаменту освіти і науки Запорізької облдержадміністрації від 30.06.2022 №1251/03.2-14 «Про методичні рекомендації щодо організації освітнього процесу в закладах дошкільної освіти в літній період» освітній процес в закладах дошкільної освіти Вільнянської міської ради в дистанційному форматі в літній період в умовах воєнного стану був спрямований на організацію змістовної, різноманітної діяльності не лише з метою оздоровлення дітей, забезпечення їх активного відпочинку, закріплення й розширення уявлень про навколишній світ, а й для здійснення психолого-педагогічної підтримки.
На вебсайті Міністерства освіти і науки України у вільному доступі розміщено матеріали, за допомогою яких педагоги зможуть підготуватися до роботи, організувати освітній процес у нових умовах. Зокрема, за сприяння МОН ЮНІСЕФ відкрив дитячий онлайн-садок НУМО з відеозаняттями для дітей віком від 3 до 6 років. Також на вебсайті розміщено інші корисні матеріали: поради з надання першої психологічної допомоги людям, що пережили кризову подію; рекомендації від експертів ЮНІСЕФ «Як підтримати дітей у стресових ситуаціях»; інформаційний комікс для дітей «Поради від захисника України». Матеріали на вебсайті МОН для дітей дошкільного віку постійно оновлюються й поповнюються. З урахуванням цьогочасних реалій розроблено нову парціальну програму з національно-патріотичного виховання дітей старшого дошкільного віку «Моя країна – Україна» та хрестоматію до неї. Метою цієї програми є об’єднання зусиль педагогів і батьків для зміцнення національної ідентичності дітей як ґрунту, на якому проростатиме справжній патріотизм; сприяння формуванню у дітей позитивного образу своєї країни, утвердження активної позиції громадянина, виховання ціннісного ставлення до своєї родини як частини українського народу, його історії, традицій, культури.
Дошкільна освіта є невід’ємним складником та першим рівнем у системі безперервної освіти України, стартовою платформою особистісного розвитку дитини.
Завданнями дошкільної освіти є:
- насамперед збереження життя в умовах воєнного стану, зміцнення фізичного, психічного й духовного здоров’я дитини;
- виховання у дітей любові до України, шанобливого ставлення до родини, поваги до народних традицій і звичаїв, державної мови, регіональних мов або мов меншин та рідної мови, національних цінностей українського народу, а також цінностей інших націй і народів, свідомого ставлення до себе, оточення й довкілля;
- формування особистості дитини, розвиток її творчих здібностей, набуття нею соціального досвіду;
- виконання вимог Базового компонента дошкільної освіти, забезпечення соціальної адаптації та готовності продовжувати освіту;
- здійснення соціально-педагогічного патронату сім’ї.
За даними керівників закладів загальної середньої освіти станом на 10 червня 2022 року знаходилися за межами України 514 учнів (23%), в межах України -133 учня (6%). До закладів було зараховано 26 учнів з числа ВПО.
До 1-х класів закладів загальної середньої освіти вже зараховано 174 дитини, що на 33 дитини менше ніж у 2021/2022 навчальному році, а це один клас. Звідси, на жаль, зменшення педагогічного навантаження та коштів освітньої субвенції.
Доступ здобувачів освіти до навчальних матеріалів забезпечувався через діючі сайти ЗЗСО, месенджери, електронну пошту тощо. Для організації освітнього процесу в дистанційному режимі також використовувалася єдина освітня платформа з інструментальним забезпеченням через Google Workspace for Education, G Suite for Education, Microsoft Teams, Google Classroom, Zoom, Google Meet, «Єдина Школа», Microsoft 365, Human та ін
Учні й педагогічні працівники дістали можливість користуватися ресурсами національних освітніх платформ «Всеукраїнська школа онлайн», «На Урок», «Моя школа», «Всеосвіта».
Агресія рф проти України поставила сферу повної загальної середньої освіти перед низкою викликів, як-от:
1. Необхідність розроблення підходів до вирішення питання внутрішньо переміщених учасників освітнього процесу в Україні. Це потребує запровадження індивідуальних освітніх траєкторій учнів; проведення широкої інформаційної кампанії з метою стимулювання здобувачів освіти повернутися в Україну з метою збереження її людського капіталу.
2. Необхідність забезпечення закладів загальної середньої освіти захисними спорудами цивільного захисту/укриттями.
3. Необхідність забезпечення учнів і педагогічних працівників закладів загальної середньої освіти комп’ютерами, ноутбуками, планшетами, інтернетобладнанням для здійснення дистанційного навчання.
4. Забезпечення всім українським дітям, незалежно від їхнього місцеперебування, безперервність та рівний доступ до навчання з урахуванням безпекової ситуації.
5. Удосконалення освітнього процесу передбачає врахування багатоманітності форм його організації, суттєве оновлення освітніх програм; запровадження інноваційних навчальних ІТ-технологій; розроблення електронних інтерактивних підручників; розбудову білінгвальної освіти тощо.
У зв’язку з дією воєнного стану розширено коло завдань інклюзивно-ресурсних центрів. Основними з них є проведення комплексної оцінки та здійснення системного кваліфікованого супроводу осіб з особливими освітніми потребами, які змінили місце проживання у період воєнних стану та зараховані в інклюзивні класи (групи); психологічна підтримка дітей, які переживають психологічну травму; надання додаткових корекційно-розвиткових послуг всім дітям з особливими освітніми потребами, у тому числі й дистанційно. Впродовж серпня 2022 року працівниками ІРЦ проводяться комплексні психолого-педагогічних оцінки розвитку осіб з особливими освітніми потребами в очному форматі (в більшості це діти — майбутні першокласники).
Не припиняв своєї роботи заклад позашкільної освіти громади - Центр дитячо-юнацького розвитку та дозвілля імені В. Гнаровської Вільнянської міської ради та спрямовує свою роботу на оновлення підходів до реалізації системи національно-патріотичного виховання дітей та учнівської молоді, формування нового українця, що діє на основі національних і європейських цінностей.
Із запровадженням в Україні воєнного стану, керівники закладів освіти громади не залишили свої колективи, а розуміючи, що головне завдання закладу освіти надання освітніх послуг, максимально забезпечили успішне функціонування закладу.
Освітній процес у закладах дошкільної, загальної середньої та позашкільної освіти забезпечують 307 педагогічних працівника.
Виконання поставлених перед освітянами завдань і досягнення поставлених цілей можливі лише за умови об’єднання зусиль та ресурсів освітян України, міжнародних партнерів, усіх, хто зацікавлений у подальшому розвитку української освіти.
У цей надзвичайно складний для України період велика подяка освітянам громади за сумлінне виконання своїх обов’язків. Ми – сильні! Ми – Україна! Разом до Перемоги!